Rein kirke

Er du glad i å kikke på gamle kirker?

Jeg er i hvert fall det. Sist torsdag, kjørte jeg og min mann til Rissa for å se på Rein klosteret. Ved siden av det står Rein kirke.

Info om kirken fra Wikipedia

Rein kirke er en korskirke fra 1932 i Indre Fosen kommune, Trøndelag fylke.

Rein kirke ble innviet i 1932. Etter at Rein kirke ble revet og Rissa kirke ble bygd, ble savnet stort etter den gamle Reins kirka. Forfatteren Johan Bojer tok initiativet og stilte midler til å sette opp ei ny kirke så lik den gamle som mulig. Han satte også av et fond slik at kirkebygget skulle holdes ved like. Kirka er også kalt “Bojerkjerka” i dagligtale.

Byggverket er i tre og har 350 plasser. Arkitekt for kirken var Helge Thiis.

Her er bildene jeg tok derifra

kirkegård. Fint utsikt. På grunn av korona, er det ikke lov å gå inn inne kirke.

Jeg tror det skal være en slags minnelund? Felles grav for mange.

Et bilde av opplysninger om Rein kirke på norsk og engelsk

Har du vært på besøk i slike kirker?

Noen bilder rundt kirken

Har du vært på besøk i slike gamlekirke før?

10 kommentarer
    1. Ja jeg har vært i noen gamle kirker. Syns det er spennende med alt fra “gamledager”
      Det var en fin kirke dette her😊
      Takk for titten av fine bilder😚

    2. Jeg fikk besøke mange kirker både i inn og utland sammen med koret til min datter.
      Det er utrolig hvor mange forskjellige kirker som finnes. Den ene finere enn den andre.

    3. Så flott kirke! Jeg stopper ofte ved kirker jeg passerer på min vei – tar mye bilder – og går inn om det er lov! Prinsessa og jeg tenkte å ta en liten stavkirke-runde i sommer! Det blir kos! Håper det er lov å komme inn noen steder da…! Klemmer <3

    4. Flott reportasje. Har nok besøkt en del gamle kirker. Gammel mann vet du 🤗 Mye historie på sånne steder. God helg 🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg