Serberhytta

Serberhytta, som ligger i Rissa kommune i Trøndelag, ble reist av folk fra Rødsjøen og Sørfjorden i 1943 for å hjelpe jugoslaviske krigsfanger som hadde rømt fra tysk krigsfangenskap ved Austråttleiren på Ørland under andre verdenskrig. Hytta var et hvile- og skjulested mens de ventet på hjelp til å komme i sikkerhet i Sverige. Hytta som står der i dag er gjenoppbygd/restaurert, senest i 1990.

De fleste fanger som rømte fra Austråttleiren overnattet og fikk mat og hjelp også før selve hytta ble bygd.

Rømte fanger som var på hytta vinteren 19421943, var Stranhislaw Marcovic, Petro Petrovic, Miladin Jovanovic, Vidoje Jovanovic, Dragostin Jovanovic og Jovan Mladenovic. Da fangene forlot hytta og dro over til Sverige 21. mai 1943, ble de loset av Ole Martin Lillemo, Kristoffer Lilleli og Hartvik Nesset. De nådde svenskegrensen 10 dager etter avreise 30. mai 1943. Wikipedia

Jeg og min mann dro til dette stedet for mange år siden for hans morfar hadde vært her mange ganger før for å hjelpe til fangene.

Den tiden var vi unge og spreke:)  Men jeg hadde en stokk ser jeg som støtte:)

Det var strevsomt å gå oppover.

Min mann hadde funnet en stokk også

Fint vær den dagen

Endelig vi kom til hytta

 

På toppen

Det var en fin tur:)

Har du vært på dette stedet eller hørt om det?

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg