Snakke med en psykolog!

 


Jeg tror det ville hjelpe deg å snakke med en psykolog” sa primærkontakten min da jeg var på Unicare Helsefort. Og jeg mistet munn og mæle…nesten. For å være en pratsomt kvinne, mistet jeg plutselig ordet. Hun så kanskje at bak de smilende fjeset  ligger det mye smerter. Det var jo også en venn som sa det til meg da hun så meg i øynene. Hun følte min smerte. Smerte om å ha mistet en datter på grunn av coronavirus osv.

Etter at primærkontakten min  pratet meg meg mye…hun gravde jo mittlivshistorie for å kartlegge hvorfor jeg har så mye kroppsmerter, utmattet og at jeg har mistet nattesøvn. Hun fant ut at jeg har oppleved mye trauma, smerter og sorg i livet som jeg bare prøvde å grave ned år etter år fordi det var min måte å takle livet for å overleve. Og at kanskje derfor det har gått over min fysiske tilstand.

Jeg sa til min lege etterpå at jeg ønsker ikke å tenke og prate mer om det som har skjedd fordi det gjør vondt og det får meg bare til å  gråte. Da jeg sa det…fant legen min  at jeg burde virkelig snakke med en psykolog. Men jeg sa at jeg vil ikke overføre mine smerter og byrder til andre. Fikk svar at det ikke fungerer slik. Psykologer er utdannet til det og er i stand til å takle mange rare og triste skjebner. Og de er der for å hjelpe folk.

Jeg ønsker jo selvfølgelig å få hjelp fra mine plager…så jeg sa at jeg kan prøve.

Min yngste datter sa det til meg at hun hadde lyst å foreslå det til meg, men hun sa at kanskje ettersom jeg har familie og at jeg tror til Gud…kanskje jeg ville klare meg. Men når jeg har først fått tilbud om det.. bør jeg ta imot med takk. Så nå venter jeg bare på å få en time…kanskje jeg vil bli bedre. Bare å tenke på det får meg til gråte  allerede.

Har du snakket med en psykolog eller har behov for det?

Avslutter med dette bildet og ønsker deg en god dag.

13 kommentarer
    1. Lykke til. 🙂 Jeg har snakket med psykolog noen spredte ganger i livet mitt. Men for meg funker det ikke. Jeg er ikke interessert i å grave opp i gammel gørr. Er nok mer som deg, som lukker en dør og går videre. Men for noen fungerer det jo greit. Selv om jeg er litt der at jeg får piggene ut når leger og psykologer mener at alt sitter i hodet. Alle i generasjonene før oss, var de bare noen psykologiske vrak da, de som hadde gikt og fikk stive og forvridde fingre for eksempel?

    2. Enig med deg…Jeg har jo gått videre med livet og biitt sterkere i mange områder. Men jeg kan ikke takke nei heller for da kan legen og NAV og arbeidsgiver tror at jeg ikke vil bli bedre.
      Tusen takk for en ærlig kommentar.
      Ha en fin dag.

    3. Jeg hadde noen timer med en psykolog etter at jeg “møtte veggen”, og det gjorde veldig godt for meg. Han rotet ikke i så mye gamle ting, lot heller meg prate, og kom med innspill som fikk meg til å forstå hvorfor jeg tenkte, følte og gjorde ting. Det var godt å snakke med en som er helt objektiv, og nøytral. Som ikke kjente meg eller noen rundt meg fra før. Så jeg synes du skal ta i mot det tilbudet, og du velger selv hvor mye du vil rippe opp i ting fra før.
      Det er nok en del i det at ting vi har opplevd kan føre til smerter m.m. i kroppen. For vi er nok flinke til å stenge inne ting som gjør vondt, og vonde opplevelser, og det kan sette seg i kroppen. Den er så sammensatt også med psyken føler jeg, at det å bare få tømt seg litt, gråte litt kan være forløsende på mye.
      Og som jeg skrev: Du bestemmer selv om du vil gå veldig inn i ting som har skjedd før. Jeg ønsket ikke det, og psykologen jeg hadde mente at det ikke var behov for det. Bedre å få ryddet litt i tanker og følelser, for så å gå videre med lettere sinn.
      Du er en sterk og flott dame, til tross for at du har opplevd mye tøft, og ikke minst det at du mistet dattra di for litt siden. Det er vel ting som skjer med barna våre, som ofte er verst for oss mødre. Du har også en sterk tro, og det er godt, men det er også godt å møte noen som lytter til deg uten forbehold.

      Lykke til! Sender en god klem med ønske om en fin dag 🙂

    4. Jeg tenker at det kan være lurt å ta imot tilbudet om timer hos psykolog. Du har ingenting å tape på det. En psykolog kan på en objektiv og analytisk måte hjelpe deg med å rydde i tanker og tankemønstre. Om du møter en person som du føler du ikke “har kjemi” med, kan du kanskje få piggene ut… Men kanskje gjør det godt å få snakke med en som kan litt mer en snittet om hvordan det mentale og det fysiske kan henge sammen. Lykke til! 🙂

      Jeg har ikke gått til psykolog, men har veldig tro på at det kan være lurt og nyttig. 🙂 Kanskje blir jeg psykolog i mitt neste liv 😉

    5. Det er i allefall lurt å gi det en sjanse.. Om det ikke hjelper på alt..kan det jo lette litt på noen ting.. Klem til fineste deg <3

    6. Jeg tror det er lurt å ta imot tilbudet! Har aldri gjort det selv, men jeg har alltid hatt noen veldig gode venner å snakke med! Jeg er som en åpen bok – og forteller alltid alt om hvordan jeg har det – til de som står meg helt nærmest! Klemmer <3

    7. Det tror jeg er lurt. Husker du eksemplet med ballen som du prøver så intenst å holde nede under vann?
      Nå er det på tide å få den ballen opp til overflata og la den flyte av seg selv.
      Det samme gjelder deg. Det blir tøft for deg, men blir mye bedre etterpå.
      Heier på deg, og nå må du tenke på deg selv.
      PS.
      Håper du har kjøpt deg ny seng👍

    8. Jeg har selv gått til psykolog to perioder i mitt godt voksne liv. Den ene var virkelig gull verdt for meg, og hun reddet meg fra å gå helt til grunne. Det var etter jeg var begynt å bli syk, og jeg taklet dårlig å være syk. Da tilbudet om psykolog kom, tok jeg det, uten troen på at det ville kunne hjelpe meg.
      Så feil jeg tok! Jeg er veldig glad jeg gikk, selv om jeg mente det var tull til å begynne med.
      Masse lykke til 😘😘♥️

    9. Lykke til <3 <3 <3 Av og til er det godt å prate med noen som er helt utenforstående, og da kan en psykolog være en kjempefin ting.

      Takk for ditt åpne og ærlige blogginnlegg <3 <3 <3 🙂

      Ønsker deg en kjempefin torsdag <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg