Søstrene ble svindlet

Avisa Nordhordland - 7 av 10 frykter ID-svindel

picture source

SØSTRENE BLE SVINDLET

Tenkt at de kunne skje med oss samtidig. Hvis du leser dette innlegget, er du kanskje en av dem som liker å ta bilder. Som blogger eller en som liker å dele bilder i media er vi avhengig av å ta bilder enten av oss selv eller omgivelser rundt oss. Vi har lyst å dokumentere det vi holder på med. Og mobiltelefon er middelet vi ofte bruker. Og ettersom det er ikke ofte vi kunne spørre noen om å ta bilder av oss selv, er det greit å eie en telefonstativ. Og derfor da jeg så på en reklame på Facebook om et mobilstativ, ble jeg fristet til å bestille. Bestillingen gikk allright og jeg ga visakort nummeret mitt slik at firma kunne trekke beløpet fra min konto. Fikk svar at jeg skulle få bestillingsbekreftelse på email og jeg tenkte ikke lenger over det etter noen dager fordi jeg savnet at firma skulle gi beskjed at varen er på vei.

Jeg har ikke hørt noe fra firmaet etter over en uke så jeg begynte å undersøke hvordan jeg skulle ta kontakt med dem. Jeg fant ut at firma heter «Marindanorge.com. Det var telefonnummeret der, men da jeg ringte fikk jeg beskjed at telefonnummeret var ikke i bruk.  Det går ikke an å kontakte dem på email heller.

PÅ KONTO

Jeg kikket bevegelsene i kontoen min og fant ut at pengene som mobilstativet kostet ble trukket på kontoen min og den ble betalt til «sjovshoppingdk.com. Jeg googlet det firmaet og det kom da masse klager om dem. Varene som ble betalt som kundene ikke fikk. Og da jeg nevnte dette til min søster, sa hun at hun også nettopp hadde bestilt det samme og stusset over at hun ikke har fått bekreftelse på email angående varen. Tenkt det at både jeg og søsteren min ble svindlet!

Tidlig på dagen ringte jeg banken og de rådet meg å sperre kortet i tilfelle firmaet skulle prøve å svindle meg med enda mer penger og det gjorde jeg. Bestilt ny kortet igjen da.

FRISTELSE

Ja, det er så mye her i verden som fristet oss. Mat som kan gjøre oss syke og feite hvis vi spiser for mye. Materielle ting som kan være vår gud. Mobiltelefon for eksempel er en ting som vi går bananas hvis vi ikke finner den. I hvert fall jeg. Berømmelse. Å bli likt og godtatt som kan føre til depresjon hvis man ikke oppnår det.  Vi ønsker både den ene og det andre fordi vi trodde hvis vi får det eller oppnår det, vi skal føle oss bedre, bli finere, bli populære, får bedre liv osv. Men, den kan slå feil hvis vi ikke er forsiktige.

JESUS

Det minnet meg om en historie i bibelen om Jesus som ble fristet av djevelen etter at Jesus hadde fastet i 40 dager. Fristeren sa til Jesus: «hvis du er Guds Sønn, så si at disse steinene skal bli til brød!» Men Jesus svarte: « Det står skrevet: Mennesket lever ikke bare av brød, men hvert ord som kommer fra Guds munn. Han oppfordret videre Jesus til å kaste seg ned fra ytterste hjørne av tempelmuren ettersom det står skrevet at englene skal bære Jesus på hendene, slik at han ikke støter foten mot noen stein. Han fikk da svar at han skal ikke sette Gud på prøve. Til slutt, viste djevelen Jesus all verdens riker og herlighet og lovet å gi det til Jesus dersom han skal falle ned til djevelen og tilbe ham. Men Jesus jaget han bare vekk og sa at det er bare Gud man skal tilbe og tjene.

Her ble Jesus fristet av mat og all verdens rikdom og til å med å sette Gud på prøve. Men han klarte å stå imot uansett hvor sulten og sliten han var.

MEG?

Jeg lot meg friste av verden i form av «mobilstativet» på grunn av jeg ønsker å kunne ta bilder av meg selv «selfier» for å dele det videre. Jeg kunne selvfølgelig leve godt uten det. Verden kommer ikke å savne noen ting hvis jeg ikke deler bilder av med selv i media. Slik blir det når man lar seg friste av ting her i verden for egen vinning. Man blir lurt. Heldigvis, man lærer etter sine feil.

 

Har du opplevd lignende? Ble svindlet av både den ene og det andre eller av samme firma?

THE SISTERS WERE SCAMMED

Thought they could happen to us at the same time. If you are reading this post, you may be one of those people who likes to take pictures. As a blogger or someone who likes to share photos in the media, we are dependent on taking photos of either ourselves or our surroundings. We want to document what we are doing. And the mobile phone is the means we often use. And since it is not often we could ask someone to take pictures of ourselves, it is okay to own a phone stand. And so when I watched an advertisement on Facebook about a mobile stand, I was tempted to order. The order went alright and I gave my Visa card number so that the company could deduct the amount from my account. Got the answer that I should get an order confirmation by email and I no longer thought about it after a few days because I miss that the company should let me know that the item is on its way.

I have not heard anything from the company after over a week so I started researching how to contact them. I found out that the company is called «Marindanorge.com. It was the phone number there, but when I called I was told that the phone number was not in use. It is not possible to contact them by email either.

ON ACCOUNT

I looked at the movements in my account and found that the money that the mobile stand cost was deducted from my account and it was paid to «sjovshoppingdk.com. I googled that company and there were a lot of complaints about them. The goods that were paid that the customers did not receive. And when I mentioned this to my sister, she said that she had also just ordered the same and was surprised that she has not received confirmation by email regarding the item. Imagine that both I and my sister were scammed!

Early in the day I called the bank and they advised me to block the card in case the company should try to defraud me with even more money and I did. Ordered the new card again then.

JESUS

Jesus  tempted by food and all the riches of the world and to put God to the test. But he managed to resist no matter how hungry and tired he was.

ME?

I was tempted by the world in the form of the “mobile stand” because I want to be able to take pictures of myself “selfies” to share it further. Of course, I could live well without it. The world will not miss anything if I do not share photos of myself in the media. This is how it is when I allow myself to be tempted by things in this world for my own gain. I get tricked. Fortunately, one learns from one’s mistakes.

Have you experienced similar? Were scammed by both one or the other or by the same company?

Ending with this bible verse:

 

7 kommentarer
    1. kjedelig og trist att slike ting skjer,men bra du sperret kortet ditt,best å være på den sikre side .
      Jeg har ikke opplevd noe slikt ,men jeg kjøper det meste i butikken her jeg bor ,det er viktig så dei kan fortsette å ha åpne butikker :=)

      1. Ja, det er sant. Det lønner seg å handle lokalt men de har ikke alle varene derfor. Men takk og pris at jeg fikk sperret kortet.

    2. Så trasig.. Jeg handler aldri på nettet..av grunner som det her.. Har opplevd en gang at kortet mitt var “tappa”for rundt 4000 kr.. men fikk igjen av banken (måtte da anmelde det til polititet..) Aner ikke hva som hadde skjedd..men har hørt om at det kan ha vært festet noe til parkeringsautomater o.l som kan kopiere kort.. Utrolig at folk kan være så frekke..men sånn er det !

    3. Godt innlegg! Jeg ble også forsøkt svindlet for et par dager siden. Via facebook. Av noen som oppga seg som fiskehandleren min. De tok kontakt og sa at jeg hadde vunnet. Måtte oppgi kredittkortet mitt for å få premien, men at det ikke ville bli trukket penger fra kortet. Var en slags sikkerhet. Heldigvis gjorde ikke jeg det! Fikk beskjed senere fra fiskehandleren om forsøk på svindel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg