Vikingshipmuseet

Yep! Jeg har vært i Danmark  på ferie på denne tiden, men ikke i år. Men siden jeg ikke hadde delt disse bildene før, jeg tenkte at jeg kunne dele det nå.

Tidlig om om morgenen. Vi skulle til Roskildefjorden

Reiste dit sammen med en av mine døtre fra Filippinene sammen med hennes mann og sønn.

Barnebarnet var ikke glad å være med på bilder:)

Det var mange fine planter til salgs på gatene

Kirsebær tre i full blomst

Vi skulle ta buss og gikk til stedet

Destinasjon: Vikingskipsmuseet. Beøkende fra Filippinene var veldig interessert i historien om det.

Info om stedet

Vikingskibsmuseet er et museum i Roskilde i Danmark. Museets tema er skip, sjøfart og båtbygging i vikingtiden.

I 1962 startet utgravingen av en rekke vikingskip i Roskildefjorden. Lokale fiskere hadde lenge kjent til et gammelt skip på bunnen av fjorden. Skipet kalte de Margreteskipet ettersom de mente at det stammet fra Margrete Is tid. Det skulle vise seg at det var mange flere skip og at de var enda eldre.

Allerede i 1920–årene ble deler av skipene tatt opp, blant annet et kjølsvin. Delene ble fotografert, men er senere gått tapt.

Etter funnene av seks vikingskip Skuldelev 1-6 ble den eldste del av Vikingeskibmuseet åpnet i 1969. Denne bygningen kalles Vikingeskipshallen og er tegnet av Erik Christian Sørensen. Den ble fredet i 1997.[1] I 1997 ble andre del åpnet, Museumsøen, som inneholder båtbyggeri og rekonstruerte vikingskip.

Tidlig om morgenen

Bildene derifra

Suvenir shop

En av Viking båtene. Det var filmvisning av historien av disse båtene som vi har sett.

Meg. En viking frue:)

og min datter og hennes familie:) En opplevelse for oss. Vi fikk også være med å rå den store båten etterpå.

Har du vært på dette stedet?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg