Utlendinger! Snyltere?

 

Fremmedfolk!

Det florerer av utlendinger i Norge nå. Det var ikke slik da jeg kom til Norge for 30 år siden.  Nå, kryr det av dem uansett hvor man snur seg. Ulike hudfarger. Jeg er en av dem.  Generelt blir utlendinger kalt med mange navn.

De negative: Snyltere, fattige, dumme, stakkarslige, kravstore, analfabeter, svartinger, gulinger, terrorister, sta osv.

De positive: åpne, snille, ydmyke, arbeidsomme, omsorgsfulle, flinke osv.

 Som en utlending i Norge, ble jeg kalt svarting selv om huden min er brun og en stakkars en selv om jeg ikke har spurt om hjelp. Men jeg ble også betegnet med mange gode ord som omsorgsfull, snill, positiv, flink og arbeidsom.

Mange av betegnelser stemmer kanskje til noen både de negative og positive, men man kan ikke generalisere fordi utlendinger har ulike kulturbakgrunn, språk og oppvekst.

 

MOBBING

Jeg har hørt en historie fra en venninne av meg som har fått praksis fra et sykehjem fordi hun har lyst til å bli et helsefagarbeider. Hun fikk spørsmål fra en hvorfor hun skal gjøre det? Kan ikke hun bare jobbe på renhold akkurat som thailendere. De er fornøyd med å være renholdere, fikk hun fortalt. Hun ble frosset ut av en del og ble ikke inkludert. Heldigvis, tok andre kolleger affære og det ble slutt på fordømmelsen.

 

Men det var ikke bare henne som ble fordømt, men også thailendere og renholdere. Har man ikke rett til å utdanne seg til noe man liker å gjøre fordi man er en utlending? Thailendere jobber faktisk med ulike yrker de også. Og hvis man liker å være renholder, hva som er galt med det? Er man mindreverd da?

Jeg jobbet selv som renholder i mange år og har til og med fagbrev om yrket. Men måtte slutte på grunn av helsa. Utdannet meg som aktivitør isteden og trives bedre med å jobbe med mennesker. Bedre for min kropp og sjel.

På sykehjem der jeg jobber er vi flere utlendinger som har fått jobb. Vi er godt mottatt. Norske arbeidskolleger sier at vi gjør en god jobb😊

 

BEDRE LIV

For mange år tilbake utvandret også norske folk til Amerika for å få et bedre liv. De levde som utlendinger der.  

Vi utlendinger dro også til Norge får å få et bedre vilkår. Det gjør mange svensker også. Reiser og jobber i Norge fordi det får høyere lønn.

 Hva som er galt med det? Er ikke det mennesker trakter etter uansett hudfarger? Et bedre liv? Mer utdanning og kunnskap? Å bli anerkjent som likeverdig?

 

Som utlending, synes jeg stort sett at norske folk er snille og rettferdige. Vi utlendinger bør være takknemlige for å ha fått den muligheten til å bo her. Ikke alt er perfekt, men det finnes ikke et perfekt sted eller mennesker uansett hvor man drar hen. I tillegg, har jeg bodd så lenge i Norge at jeg tenker nesten som en nordmann.

 

BLE IKKE TRODD

Noen tror at vi bor bare i huler på Filippinene og ikke har noe strøm. Jeg ble spurt om det engang.  Når jeg sa at vi har shoppingsentre på Filippinene som er så store at hele dagen er ikke nok for å ferdes der inne, ble jeg ikke trodd. At de er faktisk mange rike folk på Filippinene er det utenkelig for noen ettersom det er som oftest bare slummen på Filippinene som blir vist gjennom media. I tillegg reiser som regel filippinske folk utenlands for å få et bedre liv. Uansett hvilket land man reiser til, finnes det filippinske folk der som søker lykken. Da er det ikke noe rart at filippinske folk ble sett på som fattige folkeslag.

 

 

UTLENDINGER! HVORDAN VI ER?

 Vi blir betegnet som igler som suger blod fra andre for å overleve. De sier at vi tømmer Norge for penger fordi vi sender mye penger til familiene våre til hjemlandet hvor vi kom fra.

Jeg forstår jo nordmanns skepsis for utlendinger. Det er normalt at man bryr seg om fremtiden sin og det er jo forståelig at hver og en ønsker å verne sin. Utlendingene er en av dem som nordmann frykter som kan ødelegge Norges velstand. Det blir snart for mange av oss og det blir født mer barn i familie med utenlandsbakgrunn enn i vanlig norsk familie. Mer og mer penger blir brukt for å hjelpe flyktningene. En god gjerning, men den faller ikke i god smak for mange.

 Som utlendinger ønsker vi også å verne våre. Så hvordan løser man det? Jeg leste en gang at Amerika er som « a pot of stew ( lapskaus) ». Ulike raser, hudfarger og språk, med de går i lag. Mangfoldet beriker landet. Norge kan også bli et slik land….

 

 

SNYLTERE

Men når man tenke seg om, snyltere finnes overalt uansett hudfarge. Det finnes også fattige folk i Norge. Tiggere osv. Mange nordmann er også kravstore og kan også være en såkalt terrorist. Breivik er et eksempel på det.

Ja, vi blir kalt både den ene og det andre uansett hvilket land vi ble født i. Fet, stygg eller dum. Grådig, gjerrige, sladrekjerring, osv. Det er opp til oss å lage en slags omdømme for oss selv. Til syvende og sist, uansett hva vi måtte ha gjort eller ikke gjort, folk dømmer oss etter hva de synes er rett eller galt. Men hvem som har rett og hvem som er galt? Hvis du er for snill, da er du dumsnill. Hvis du er godtroende, da er du naiv. Hvis du er nysgjerrige, da er du for plagsomt. Hvis du er for flink, da er du hovmodig. Hvis du tror på Gud, da er du dum ifølge de som ikke tror.  Hvis du ikke tror på Gud, da er du også « a fool» i følge bibelen.

HVA MED GUD?

Hva slags omdømme har han?

Han ble også kalt med mange navn blant annet urettferdig. Goder er ikke riktig fordelt til alle mener noen. Mange sulter i hjelp mens andre bader i rikdom. Det er krig overalt. Hvor er hamn da?

Blind, ser ikke ondskap i verden eller ikke gjør noe med det.

En fantasifigur.

Døv! Svarer ikke på bønner.

Streng som sier du kan ikke gjøre dit eller dat.

En slags geni i lampen som blir tilkalt når man behøver hjelp som mennesker ikke kan få ordnet selv.

Da Jesus levde på jorden ble han også kalt med mange stygge navn selv om han gjorde bare gode gjerninger. Han ble hånet. Jesus sa at hvis vi følger han, blir vi også kalt med mange stygge navn. Vi blir også hånet.

Men han sa også at vi skal gjøre større gjerninger enn han han hvis vi bare tror.

 (Johannes 4:12)

Og hvis man har tro som et sennepsfrø, kan man flytte et fjell. (Matteus 17:20)

Så det handler om TRO!

 

Etter min erfaring, har Gud vært god…enset det etter en stund. Det var han som løftet meg opp fra gjørmen og renset meg. Ga meg nytt håp og et nytt liv. En sikker anker i stormen. En som leder meg til den rette veien jeg bør gå. Han sørger for alle mine behov. Var med meg i alle farer. Så jeg kaller Han min frelser og redningsmann, forsørger og guide.

 

Ja, folk kan kalle meg med ulike navn, men så lenge jeg er verdifull i Guds øyne, er det mer enn nok for meg. Og du også er verdifull i Guds øyne. Han kaller oss ved navn og vi er elsket av han…det er opp til oss ta imot betegnelsene han gir oss som frelst, tilgitt, elsket osv.

Jeg ble spurt en dag av et barn hva er mitt navn. Jeg sa at jeg heter Ligaya og det betyr glad? Da spurte han meg: « Er du glad?» Jeg svarte: « Jeg prøver å leve ut etter mitt navn😊

 

HVA SYNES DU?

Om utlendinger?

Om snyltere?

Gud?

Å være renholder?

Blir du kalt med stygge navn eller hører du bare positive ord om deg selv?

Bryr du deg hva slags omdømme du har?

6 kommentarer
    1. Så flott innlegg med mange viktige, fine og alvorlige tanker.. Desverre er det mye fordommer “ute å går”.. Jeg tenker som du også er inne på..at det finnes fine og gode Nordmenn og fine og gode folk fra andre land (uansett hudfarge).også finnes det folk som er det motsatte.. slemme, fordomsfulle, snyltere osv blant alle folkeslag… Tenk om folk bare kunne være vennlige og ønske hverandre alt godt..Jeg tenker på deg som en positiv resurs på jobb og ellers..her på bloggen bl.a.. Klem <3

    2. Et viktig innlegg med mange poeng. Det er trist at det skal være så mye fordommer. De fleste nordmenn er nok ok men det finnes dessverre en del folk som ikke bare er greie. Vi får håpe at yngre generasjoner blir mer inkluderende. For meg er alle like mye verd, uansett hudfarge, religion, handicap, kultur eller språk. På vårparten brakk jeg benet. Faren min lå på sykehus i den perioden og jeg satt i rullestol når jeg besøkte han. Opplevde flere ganger at personalet overså meg og heller hendvendte seg til de andre i familien. Veldig overraskende og merkelig. Det er nok mange som har litt mer å gå på når det gjelder inkludering.

      Du skal vite at du er en utrolig ressurs for landet du bor i. Klem

    3. Takk for at du synes det.
      Enig med deg, Alle har likeverdig uansett uansett hvem man er.
      Det er rart med det når man har handikapp. Folk tror at man er mindre intelligent da.
      Klem og ha en fin helg!

    4. Og når skal du reise hjem? Nå har du vært på ferie i Norge veldig lenge. Ferien din i Norge er lengre enn enn alle feriene jeg har hatt til sammen. Så jeg vil gjerne vite når du skal hjem? Og jeg er nødt til å spørre deg om noe, nå klager dere utlendinger hver eneste dag på at Norge er hvitt. Dere sier det er for hvitt her. Så jeg vil vite hva dere idioter forventet? Dere reiste til Skandinavia, det hviteste og mest homogene området i verden. Slik har det vært i 1000 år minst. Så hva forventet dere? Og hvor dum er det mulig å bli? Hva slags idioter reiser til verdens hviteste land og klager på at det det er hvitt der? Og forresten, jeg så Norge før dere kom hit. Og alt fungerte perfekt. Så kom dere hit og nå er Norge en søppeldynge. Er det en tilfeldighet? Alt gikk tilfeldigvis til helvete i samme øyeblikk som dere løy dere inn i landet for å snylte på NAV? Dere måtte rømme fra deres egne land fordi dere har ødelagt dem fullstendig. Også kommer dere til Norge for å få hjelp også ødelgger dere Norge også? Dere er jo idioter. Dere er de dummeste krekene jeg har hatt nok uflaks til å møte? Og nå vil dere har respekt av nordmenn i Norge? Glem det idioter, dere kan dra rett til helvete. Jeg avskyr dere og alt dere står for. Dere får aldri respekt her, kun hat og problemer. Dere får det dere ber om. Nordmenn er veldig snille men til og med vi har grenser. Dere er frekke, kravstore, høylytte, selvgode og dere snylter. Derfor kan dere dra til helvete alle sammen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg