Helgelandstrappa

Etter å ha klart turen til Vegatrappen, fikk Mr Happy lyst til å utforske mer trapper. Og denne gangen var det “Helgelandstrappen” han siktet mot. 

Info: Med sine 4000 trinn er Helgelandstrappa verdens lengste steintrapp. Den går fra elva Vefsna like utenfor Mosjøen sentrum, og opp til toppen av Øyfjellet, 818 meter over fjorden og byen under.

Vanskelighetsgrad: Middels krevende. De høye trinnene kan være uvant første gang og turen er forholdsvis lang
Avstand én vei: 3 km
Høydemeter én vei: 818 meter
Tidsbruk én vei: 1-3 timer

Jeg sa til han at turen kan ta ca. 1-3 timer ifølge info. Og med den farten og kondisjonen vi har, kommer det til å ta 6 timer bare på vei oppover. Og da vi må sikkert sove på toppen og går ned dagen etterpå. Og jeg som var fortsatt kaputt etter turen til Vegatrappen ville ikke gjøre det.

Jeg sa til han at han kunne bare gjøre det. Jeg blir bare nedi og venter på ham. 

Han ville prøve sa han og begynte å gå oppover.

Han tok litt bilder for å vise meg hvordan  trappen ser lenger opp.

Men han kom ikke lenger. Han gikk ned med en annen mann som også ga opp for det blir for tøft å gå opp den trappen. Jeg var bare glad for at Mr Happy ikke gjennomførte turen. Jeg tenkte på hjerte hans. Han sa at jeg hadde rett. Han kan ikke utsette livet bare for den trappen. Det er vel ingen skam å snu:)

Og dermed kjørte vi videre til Sandnessjøen. Neste destinasjon.

Over denne broen. Denne broen var stengt en stund da vi kjørte tilbake til Mosjøen igjen fordi det var veldig sterk vind den dagen.

Takk for titten og jeg deler med av ferien vår i de senere innleggene:)

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg