Hvis jeg hadde gitt opp

HVIS JEG HADDE GITT OPP / If I had given up

Jeg hadde tenkt noen ganger hvor annerledes livet mitt ville ha vært hvis jeg hadde gitt opp når ting har vært så vanskelig. Hadde gjort det en gang. Prøvde å ta mitt eget liv, men heldigvis ble jeg funnet før det var for sent. Det var vel ikke min tid ennå for livet mitt har bare begynt da.

I had sometimes wondered how different my life would have been if I had given up when things have been so difficult. Had done it once. Tried to take my own life, but luckily I was found before it was too late. It was probably not my time yet for my life has only begun then.

KOMME TIL NORGE

Hadde jeg gitt opp, da hadde jeg ikke fått komme til Norge og se det vakre landet og lærte det norske språket. Ikke har fått meg en snill og elskelig mann som fikk meg til å føle meg elsket. Ikke har hatt mulighet til å reise i mange andre land.

Hvis jeg hadde gitt opp, hadde jeg ikke fått førerkort heller.

COMING TO NORWAY

Had I given up, then I would not have been here in Norway and see the beautiful country and learn the Norwegian language. I would not also find a kind and lovable husband who made me feel loved. And I would not be able to travel to other countries too.

UTDANNELSE

Og for å ikke snakke om å skaffe seg en utdannelse i Norge på egen hånd ( privatist) med bare barneskole som utgangspunkt og kombinere det med arbeid…trengte penger for å forsørge mine barn på Filippinene som også holdt på å utdanne seg.  Det har vært vanskelig, jeg gråt mange ganger, men ga ikke opp. Og på grunn av jeg ikke hadde gitt opp, jeg klarte å få utdannelse i Norge med to fagbrev og masse andre kurs og mine barn likeså.

EDUCATION

And not to mention getting an education in Norway on own effort (private student) with only elementary school as a starting point and working at the same time. I needed money to support my children in the Philippines who were also getting an education. It has been difficult, I cried many times but did not give up. And because I had not given up, I managed to get an education in Norway with two trade certificates and lots of other courses and my children as well.

HELSA

Og nå når kroppen plages med så mye at det hindrer meg å gjøre masse ting som var selvfølge før, jeg gir ikke opp heller. Selv om mitt hjerte blør og det er veldig vanskelig.

HEALTH

And now when the body has so many ailments and that  prevents me from doing lots of things that were not a problem before, I will do not give up either. Even if my heart bleeds and it is very difficult.

TROEN / Belief

Slutter ikke å tro på Gud heller, selv om ting har vært vanskelig fordi på grunn av han hadde jeg klart så mye. Han var med meg hele veien og skal også være der til min siste åndedrett. Han var den som ga meg trøst når jeg trengte det. Ga meg styrke i min svakhet. Ga meg forståelse og innsikt gjennom utdanningen. I hans ord har jeg funnet håp og oppmuntring. Det er ny hver morgen derfor jeg gir ikke opp.

I do not stop believing in God either, even though things have been difficult. It was because his help that I had managed to overcome. He was with me all the way and will also be there until my last breath. He was the one who gave me comfort when I needed it. Gave me strength in my weakness. Gave me understanding and insight in acquiring education. In his words I have found hope and encouragement. It’s new every morning so I will not give up.

Hva med deg? Har du noen gang tenkt å gi opp?

How about you? Have you thought of giving up?

Jakob 5:8 Vær også dere tålmodige, og styrke hjertene, for Herrens komme er nær.

James 5:8 You too, be patient and stand firm, because the Lord’s coming is near.

Galaterne 6:9 Men la oss gjøre det gode og ikke bli trette. For vi skal høste i sin tid, så sant vi ikke går trett.

Jesaja 40:30-31 Gutter blir trette og utmattet, og unge menn snubler. Men de som venter på Herren, får ny kraft. De løfter vingene som ørner. De løper og blir ikke utmattet, de går og blir ikke trette.

Isaiah 40:30-31

30 Even youths grow tired and weary,
    and young men stumble and fall;
31 but those who hope in the Lord
    will renew their strength.
They will soar on wings like eagles;
    they will run and not grow weary,
    they will walk and not be faint.

Ønsker deg en god dag / Wishing you a nice day.

 

10 kommentarer
    1. Kjempeflott, sterkt og ærlig blogginnlegg <3 🙂

      Det å sette seg ned å tenke over hva man er takknemlig for i livet er kjempelurt, for det får oss til å se det positive i livene våre. Alle sammen vil oppleve vanskelige og tunge ting, men jeg tror disse tunge og vanskelige tingene vi opplever gjør oss enda mer styrket som mennesker bare vi får hvile i troen på Gud.

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Det er sant Torill. Jeg tenker vel for mye:)
        Men sånn er nå livet med godt og vondt. Du har sikkert dine utfordringer også.
        Takk for gode ord og klem.

    2. Tydelig tekst – sårt og litt vanskelig innlegg…
      Tenk om! Jeg har aldri prøvd selvmord….men har vært dritt lei livet flere ganger! Men kommer alltid opp fra kjelleren igjen..

      1. Ja, det er mye fælt i livet som du også har opplevd. Det som er bra er at vi klarer å reise opp igjen.
        Takk for kommentaren og god helg til deg.

    3. Vakre ord og fine tanker 🙂 Nei, den tanken har aldri streifet meg. Antagelig så har det skjedd for mye, sånn at det har ikke vært rom for å gi opp. Selv om det nok har vært tunge dager ispedd også 😀 Ha en flott fredag 🙂

      1. Takk for at du synes det. Og det er bra at å gi opp har ikke vært i dine tanker. Du har sikkert møtt mye utfordringer du også, men du klarte deg bra:)
        God helg til deg og dine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg