Steinalderbrød

Merkelig brød tenker jeg da jeg så dette brødposen på butikken. Jeg tenkte at var det slike brød dem spiste i Steinalderen? Ingrediensene består av bare frø. Jeg ville sikkert juble av glede hvis jeg var en fugl på handletur…men jeg også kunne tenke meg at jeg er fri som en fugl og kunne trekke meg til varmere strøk når kulden setter inn i min gamle kropp. 

Men i det minste jeg kunne i hvert fall vandre i Steinalderens tid, tenkte jeg hvis jeg bake steinaldersbrød.

 

Strange bread I think when I saw this bread bag in the store. I thought it was such a bread they ate in the Stone Age? the ingredients consist of only seeds. I would probably rejoice with joy if I were a bird on a shopping trip … but I could also imagine that I am free as a bird and could retreat to warmer regions when the cold sets in my old body.

But I could at least be in the Stone Age, I thought, if I bake Stone Age bread.

 

Det står oppskrift i posen. Lett å følge. Trenger ikke å kna deig engang.

The recipe is written on the label.

Easy to follow. No need to even knead the dough.

 

Etter en time er brødet ferdig. Det gjenstår å smake.

After an hour, the bread is ready. It remains to taste.

BON APPETIT! Nammmmm!

Plutselig tenkte jeg på brødfrøene jeg kjøpte for fuglene ute. Kan jeg bake disse frøene? Kanskje hvis jeg spiser nok av disse frøene, får jeg både fjær og nebb en dag? Så jeg kan synge med det nebbet jeg har og fly til Filippinene og besøke slekta? Jeg tror ikke det skjer i millioner av år selv om det er mange som tror på mutasjoner.  Nei da….jeg holder meg til frøene som beregnet for mennesker selv om jeg tror disse posene inneholder også frø som er menneske føde. 

Suddenly I thought of the bread seeds I bought for the birds outside. Can I bake bread out of these seeds? Maybe if I eat enough of these seeds, I will get both feathers and beaks one day? So I can sing with the beak I have and fly to the Philippines and visit my relatives? Not in a million years…although many believe in mutations. I stick to the seeds as intended for humans even though I think these bags also contain seeds that are human food.

 

Når vi snakker om fuglene, husket jeg et vers i bibelen om det som en god påminnelse at jeg skal ikke bekymre meg. 

Se på fuglene under himmelen! De sår ikke , de høster ikke og samler ikke i hus, men den Far dere har i himmelen, gir dem føde allikevel. Er dere ikke verdt enn de? Matteus 6:26

When we talk about the birds, I remembered a verse in the Bible about it as a good reminder that I should not worry.

11 kommentarer
    1. Nei, jeg har aldri prøvd den poseblandinga. Brødene ser sunne og saftige ut. Lettvint er det jo også å lage brød på den måten. Jeg har imidlertid noen STEINharde brød på samvittigheten. Blant annet glemte jeg å ha i gjær en gang. Frø spiser jeg en del av. Jeg har innimellom høytflyvende planer og jeg synger med mitt nebb.😉

    2. He he. Jeg husker min første bakte boller, den var harde også:)
      Det er vel sunt med å spise mye frø.
      Ja, jeg kunne tenkt å lytte på deg synge med nebbe ditt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg